lørdag den 16. november 2013

Mad testen ..........

I dag fandt min mor ud af at hun ville lave noget lækker mad til min far. Han kan godt være lidt svær at lave mad til, synes min mor.

Sidst hun lavede lækker mad til ham, sagde han at han ingen appetit havde og så spiste han en meget, meget lille bitte portion. Hun havde nok brugt en halv dag til at lave oksebov med grøntsager og kartoffelmos, så hun blev ærlig talt lidt syrlig. Så fik han yoghurt, ymer og øllebrød de næste 3 dage.

I dag ville hun så teste om det havde hjulpet!

Hun lavede stegte ris med grøntsager og marinerede ovnstegte kylling lår. Opskriften kommer længere nede.

                       Det er her jeg opdager at min mor skal til at begynde at lave mad.


                            Hun synes vist jeg sidder et sted, hvor jeg faktisk er i vejen.


Så derfor lukker min far mig ud i haven. Det gider jeg altså ikke. Jeg vil ind og se på maden.


                              Hallo, hallooo luk mig nu ind, tarvelige mennesker.

Her begynder min mors opskrift så:

Først marinaden:
½ dl tomat ketchup
½ dl brun farin (min mor kalder det puddersukker)
½ dl sirup (eller honning)
1/4 dl soya sauce
1 smule citronsaft (kan sagtens bruge den fra den lille plasticflaske).



Her står kylling lårene i marinaden og trækker. Min mor havde dem kun til at stå i 2 timer.


   Her er kylling lårene parat til at komme i en 180 grader varm ovn. Hun brugte varmluft. De skal stege i 45 minutter. Når kylling lårene har været i ovnen i 40 minutter, kommes der lidt mere marinade over dem, de drysses med sesamfrø og der tændes for ovngrillen. Hold øje med dem, så de ikke bliver brankede.



I mellemtiden havde hun sat risene over at koge og snittet grøntsager. Hun brugte 1 porre og 1 rød snackpeber, som hun startede med at stege. Da risene var kogte, lod hun dem lige stå så de ikke var fugtige. Derefter blandede hun det hele på panden.



Da risene var stegt, skrabede hun dem over til den ene side og kom 2 æg på. Æggene skal bare røres rundt på panden ude i siden til de er stegt. Så blandes de med resten af de stegte ris. 



Lige inden anretningen tilsættes de stegte ris den marinade som kyllingerne blev stegt i. Til sidst anrettes det hele på 2 tallerkener eller et fad.



Sådan så min skål ud da jeg havde spist al den dejlige mad som min mor og far havde levnet.

Min far spiste en stor portion, og sagde at det smagte godt og at min mor gerne må lave det en anden gang. Han har lært hvad han skal sige.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jep, smid lige en kommentar, så bliver jeg glad.
Hi. I will be thrilled if you throw me a comment.