søndag den 3. november 2013

Travlhed

Idag har vi haft lidt travlt, og så på en søndag. Vores tømrer kom allerede kl. 10 i morges, ja jeg kalder det morgen for jeg var jo knap nok stået op endnu. Han skulle se på vores staldtag som ikke havde det så godt efter stormen.

Vi gik ud i stalden, og det er simpelthen det bedste jeg ved, for i døren ind til stalden har vi et lille firkantet hul, hvor kattene kan løbe ud og ind. Mest ind når jeg er der hæ hæ. Jeg kan jo kun lige få lidt af min lange snude derind, når jeg skal tjekke om kattene er der. Men i morges kom jeg helt med ind i stalden så jeg kunne både tjekke om der skulle sidde nogle hengemte katte og snuse til deres mad. Mere kedelig end min. Tømrer rodede rundt på loftet imens.

Da han var færdig skulle min mor ud og handle. Jeg måtte gerne komme med - jeg eeelsker at køre bil, men min far skulle ikke med. Han sagde at han ikke orkede det med sine turkis farvede krykker.  


Min mor siger at jeg skal sætte mig, men jeg lader som om jeg ikke kan høre hende, for jeg skal jo lige tjekke om naboens 3 små køtere er ude.                   
                   
                                        Her er jeg på vej ud, da vi er hjemme igen.


Da vi kom hjem fandt min mor ud af hun ville bage. Hun bager meget sjældent for hun synes ikke at, det hun bager bliver ret godt, så jeg tror mest hun gjorde det for at glæde min stakkels far som har ondt i knæet.

Jeg tror nu at de boller hun bagte blev ret gode. Hun så da i hvert fald meget tilfreds ud.

                               

                                           Min mors nybagte boller med chokoladestykker i.

Hun siger at hun har tyvstjålet opskriften på en af de blogge hun læser, men I får den her. Hun har dog modificeret den så bollerne både kan spises af diabetikere, som min far og lactose intollerante.


Opskrift til 16 store boller med chokolade.

50 g. gær
2 dl. lunken vand
1½ tsk. salt
1 spsk. stevia sukker
2-3 tsk. kardemomme, stødt
100 g. becel
4 dl. laktosefri yogurt naturel
2 æg
200 g. mørk chokolade
ca. 700 g. hvedemel

Rør gæren ud i det lunkne vand og tilsæt salt, stevia og kardemomme. Bland det bløde Becel i sammen med laktosefri yogurt og de to æg. Ca. halvdelen af melet tilsættes og chokoladen hældes ned i den bløde og klistrede dej. Dernæst tilsættes resten af melet lidt efter lidt, og mere mel kan tilsættes, hvis dejen føles alt for klistret. OBS. Dejen skal være meget blød og lidt klæg, men skal dog kunne formes og arbejdes med i hånden efter hævning. 

Når dejen er æltet godt igennem stilles den til hævning under klæde i ca. 30-45 minutter. Herefter slåes dejen ud på et meldrysset bord, rulles ud til en lang pølse som efterfølgende skæres ud i 16 lige store stykker. Disse formes til boller og placeres tæt ved siden ad hinanden på en bageplade beklædt med bagepapir. Bollerne dækkes endnu en gang til med klæde og hæver endnu en gang - denne gang i ca. 20 minutter. 

Varm ovnen op på 200 grader, pensl bollerne med et sammenpisket æg og bag de lækre chokoladeboller ved 200 grader i ca. 20 minutter eller indtil de er godt gyldne og sprøde i toppen. Husk at afkøle bollerne helt på en bagerist efter bagning. 

Min mor siger at hun har stjålet den her: cookiecrumble I den oprindelige opskrift blev der brugt 3 spsk. sukker, 100 g smør og 4 dl. creme fraiche 18%.

Men min mors boller blev fantastiske synes både hende og min far, da de prøvesmagte dem.

Lånt her:
http://krissers-cookiecrumble.blogspot.dk/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jep, smid lige en kommentar, så bliver jeg glad.
Hi. I will be thrilled if you throw me a comment.